Ihmiset viettävät nykyään suuren osan vapaa-ajastaan netissä. Sosiaalinen elämäkin on osittain siirtynyt nettiin, ja suuri määrä nettipalveluita on olemassa tämän mahdollistamiseksi.

Sosiaalinen media on nykyään suurta bisnestä. Usein tapaamme ihmisiä netissä jotka tunnemme netin ulkopuolellakin, eivätkä nettisuhteet ole korvanneet oikeita ihmissuhteita, tai reaalimaailman ihmissuhteita – eivät netissä solmitut ole sen ”väärempiä” kuin vaikkapa maitokaupassa solmitut. Kummatkin voivat olla pintapuolisia tai syvällisiä.
Facebookin tyyppiset some-palvelut eivät juuri tähtääkään uusien ihmisten tutustuttamiseen, vaikka niitä helposti voi siihen käyttää. LinkedIn-sivusto sen sijaan juuri palvelee uusien yhteyksien luomista, työmaailmassa. Vaikka perustana onkin se että työtoverit voivat suositella ja linkittää toisiaan, sivustoa käytetään juurikin työnhaun ja toisaalta työvoiman haun apuna: LinkedIn profiilin voi jakaa tietylle työnantajalle tai monissa ryhmissä joita LinkedIn:ssä on.

Twitterissä voi myös oppia tuntemaan uusia ihmisiä, seuraamalla sellaisten henkilöiden tweet:tejä joita pitää mielenkiintoisina. Moni seuraa julkisuuden hahmoja, mutta myös henkilöitä joilla on samanlaiset kiinnostuksen kohteet: hieman samalla tavalla Google Plus –sivusto luo piirejä eri teemojen ympärille.
Oma lukunsa sinänsä ovat treffipalvelut, joissa harrastetaan parinmuodostusta. Sinänsä jatke lehtien henkilökohtaista-palstoille, netti on antanut mahdollisuudet laajentaa palveluja: joillekin sivuille voi laittaa videoesittelyn itsestään ja kaikille valokuvan. Jotkin sivustot lupaavat ehdottaa sopivaa elämänkumppania tieteellisesti tehtyjen testien mukaan – toisilla haetaan vain lyhytaikaista seuraa. Jotkut treffipalvelut ovat kansainvälisiä, osa tarkoitettu samaa sukupuolta kaipaaville.